Entry no.: 19

16 Dec 2006, 1:17 AM

Romanian Goleo de idei

Despre identitatea grafica a Cupei Mondiale de Fotbal 2006.

Articol aparut in Gazeta Sporturilor.


Domnul Erik Spiekermann este nu numai unul din seniorii designului german, dar totodata un nume proeminent in designul grafic mondial. Aaceasta face ca opiniile lui legate de identitatea grafica a Cupei Mondiale sa fie nu numai un subiect de interes printre profesionisti, ci o luare de pozitie care poate atrage atentia unui public larg, al iubitorilor de sport si nu numai.

Argumentele domniei sale sunt irefutabile: este un logo pueril, care incercand in chip nefericit sa comunice prea multe lucruri de-odata (mingi, culorile germaniei, culoarea gazonului, anul 2006, buna-dispozitie etc) devine cacofonic si isi submineaza fiecare dintre aceste directii. Mascota nu reuseste sa inspire simpatie iar alegerea sa neinspirata a transformat-o intr-un subiect de scandal inca de la bun inceput.

As dori sa iau in discutie doua aspecte ale acestui esec.

In primul rand, esecul este nescuzabil prin contrast — in conditiile in care designul german, de la BMW la Hugo Boss, este unul apreciat si respectat. Dar nici designul "de categorie" nu este deloc mai prejos, identitatea de echipament sportiv fiind probabil unul din cele mai dinamice si curajoase locuri din designul grafic contemporan. Sa ne gandim o clipa la forta covarsitoare cu care branduri ca Nike sau Adidas comunica. In acest context devine si mai greu de inteles cum de un business de talia unui campionat mondial de fotbal poate comisiona proiectul de identitate unei agentii obscure si poate accepta mai apoi o rezolvare mediocra a briefului.

Si in acest fel ajungem la al doilea subiect: in opinia mea, designul de identitate in fotbal este un fenomen in sine, obscur si marginal, bazat pe reteta 'prieteniilor' pe alte criterii decat cele legate de competenta, in Germania si aiurea. Pentru a ne convinge de legitimitatea unei asemenea ipoteze trebuie sa facem doua lucruri: sa ne uitam la identitatea altor editii ale Campionatului Mondial1 si sa ne fixam o scara performanta de valori pentru comparatie, identitatile Jocurilor Olimpice2.

Astfel vom observa ca nici precedentele editii ale Campionatului Mondial de Fotbal nu au stralucit la capitolul design in felul unic si generos, asa cum fiecare din editiile Jocurilor Olimpice au facut-o, cu insemne memorabile, impecabil desenate, culminand cu Olimpiada de la Atena din 2004 care a insemnat o lectie in designul grafic de eveniment, program grafic desenat magistral de Wolff Olins3, una din companiile din elita mondiala a consultantei de brand – marcand astfel un punct important in profesionalizarea aspectului de branding in industria evenimentelor sportive.

Nu putem decat sa asteptam mai departe o asemenea profesionalizare si in fotbal, unde se simte nevoia unei 'civilizari' prin design ca tactica de constructie a reputatiei.

Un articol de Stefan Beldie.


Cristian "Kit" Paul este partener fondator al companiei Brandient, cu experienta de designer si art director in pietele din Romania si Singapore. Este specializat in designul identitatii de brand, iar lucrarile adunate in portofoliul sau (Domo, Flanco, Fulga, Zuzu s.a.) au castigat atat premii la competiile internationale in domeniu cat apreciarea zilnica a consumatorului roman.


1 http://www.logoserver.com/WorldCup.html

2 http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Olympic_Games_logos

3 http://www.wolff-olins.com/Athens2004OlympicCommittee.htm